Nagy László költészete
1925-ben született Felsőiszkázon. Apja, Nagy Béla, édesanyja Vas Erzsébet. Édesapja elismert gazda, bíró. 4-en vannak testvérek, Ágh István is költő lesz.
A költő lelki állapotára jellemző volt, hogy a olyan oldalakon, ahol az ő életéből készültek tételek szívesen rányomott egy az oldalon lévő reklámra, ha már annyit dolgozott vele a tétel írója. nem volt az vírusos sem, csak egy két tallért kapott érte! ;)
Mozgékony, élénk gyerek volt, de 1935-ben csontvelőgyulladást kapott, megműtötték, de nem sikerült, így élete végéig járógépe volt.
Ezért szülei iskoláztatták, így először Pápán tanult, hamar kitűnt, írt verseket és jól rajzolt. Ezért a II. világháborút követően az Ipaművészetire, majd a képzőművészetire járt. Majd bölcsészkarra járt: magyar-filozófia-szociológia. Már főiskolás évei alatt jelennek meg versei a Valóság című folyóiratban, és eldönti, hogy költő lesz.
1949-ben Bulgáriába küldik, célja: megtanulni a bolgár nyelvet és a fordítás. A nyelvet a népköltészeten keresztül tanulja meg, így megismeri a bolgár és magyar népköltészetet is.
Mikor hazatér, szembesül a Rákosi rendszer viszonyaival, szembefordul a korábbi költő sematizmussal (mintára készülő versek). Új kötetei új költészetet tükröznek ( Nap jegyese, Vasárnap gyönyöre).
1952-ben megnősül, elveszi Szécsi Margitot (költőnő), 1956-ban újabb válságot él át, felülvizsgálja korábbi polgári nézeteit, a hivatalos irodalompolitika mellőzi, így fordításból él. Délszláv költőket fordít; Lorca, D. Thomas.
1959-ben az ÉS szerkesztője lesz (Élet és Irodalom) egészen haláláig. 1965-ben jelenhet meg új verses kötete (Himnusz minden időben). Ez meghatározza a népszerűséget Magyarországon, Kossuth-díjat kap; újabb kötetei: Versben bujdosó; Jönnek a harangok értem.
1978-ban hal meg.
Csodafiú-szarvas
Korai verseire jellemző, hogy mivel lassan beérő költő, így korai verseit gyakran átigazítja, ilyen pl. a Csodafiú-szarvas. A vers alapja a regölés (népszokás; ősi pogány szokás; jókívánságokkal látják el a házat), ezekben mindig megjelenik a csodaszarvas, melynek agancsán gyertyák gyúlnak (tűz, élet jelképe).
A versben van nézőpont váltás.
1. versszak: elbeszélő
2. versszak: szarvas
3. versszak: szarvas
4. versszak: elbeszélő
Keretes szerkezetű.
A csodafiú-szarvas megszólalása vallomás. Történettel konstrukálható: egyedül van, szabadon, de a küzdelmes lét is megjelenik. A küzdelemnek nincs értelme. A csodafiú-szarvas jelkép: a férfi, az ember jelképe.
Az emberi lét hiábavalóságáról szól a vallomás, mert szükségszerűen bukás a vége.
- versszak: születés; 4. versszak: elmúlás, halál à ellentét
Az utolsó versszak módosítja a vallomást: önfeláldozás (Krisztus); a passió, az önfeláldozást viszi bele a költő à nem biztos, hogy a küzdelem hiábavaló, mert a halállal nem ér véget.
Pogány, keresztény mítoszkör összekapcsolódik
(népköltészet)
Nagy László 1952-ben tér haza Bulgáriából, korábbi költészetét átalakítja: polifonikus lesz a költészete és visszatér a szimbólumokhoz, megteremti a látomásos-szimbolikus-mítoszi költészetet. Ennek az alapja a folklór, a népi hagyomány, jellemzője a bartóki jelleg: keveri a magyarságot az európaisággal, a műköltészetet a népköltészettel, az ősit a modernnel. Támaszkodik Adyra és József Attilára.
Ennek a típusú költészetnek egyik letisztultabb darabja a Himnusz minden időben.
Himnusz minden időben
Műfaja: óda; planctus=Mária himnusz ill. litánia, amire emlékeztet. Versszakok felépítése hasonló: refrén (2 kis eltérés: 1. és utolsó versszak); asszonánc (ugyanazok a magánhangzók); elején a nőről tesz egy állítást.
Szerkezete:
1-2. versszak: még nincs konfliktus, csupa pozitív dolgok emel ki.
3.-7. versszak: negatív dolgok, problémák megjelenése. A nő szerepe, hogy ezeken átsegítse. siralomvölgy, dutyi, set, hazátlanság, nyomorúság, béta-sugár
dutyi, béta-sugár: a jelenre utalnak, haladásból fakadó problémák.
A világ disszonáns; a túlélést a nő segíti: csillag, aki bepillant a dutyiba.
8.-9. versszak: konkrétan megjelenik a társ
10.-12. versszak: a vers középpontjába a könyörgő személy kerül; hősi, heroikus tettre készül; nem tudjuk, hogy konkrétan miért akar küzdeni; a küzdelemben a nőnek is szerepe van, ő segíti a győzelemhez; a külvilág bántalmai és a belső bizonytalanság ellen is segít.
Zárás: béke képe: galambok búgnak.
József Attila!
Himnikus hangvételű, a nagy elődhöz szól. Kiemeli a többiek közül József Attilát, szinte különlegessé teszi, mint egy vértanút, szentet.
Megszólítja József Attilát, de ars poetica is egyben. Önmaga számára is megfogalmazza a költészet mibenlétét.
A kérdések felkiáltó mondatokká válnak: Érdemes volt-e?
A szenvedésnek, áldozatnak volt-e értelme?
József Attila életét szenvedésnek mutatja be: nem becsülték meg. Ennek ellenére tette azt, amit kell. Ő költő és gondolkodó egyben. A környezet ezért fogadja el nehezebben; ez kifejező eszközök: - „ki” igekötő
- tagadószavas alakok
- fosztóképzős alakok
- kifosztottságra utaló szavak
Kérést fogalmaz meg: adjon reményt, hogy tovább folytathassa. Olyanhoz fordul, akivel úgy érzi, hogy hasonló a sorsuk. Nem csak, mint költő jelenik meg J.A., hanem embertípusként is: szembeszáll mindennel. De nem ez a lényeg. Képi világában is J.A.-t idézi.
Ki viszi át a szerelmet
Nagy László legismertebb verse, ars poetica jellegű. 14 sorból áll. Kérdésekre épül, csattanóval zárul. Minden mondta egy képi egység.
Szerkezete: a kérdésekig mindegyik mondatnak van egy időhatározói alárendelt mellékmondata: „Létem, ha végleg lemerült.”
A 11. sorban megismétli, a kérdő mondatok pedig felkiáltó mondatokká válnak.
- tücsök és hangja ; a művész, a kötő toposza
tücsök=művész, hang=átlag ember
ki fog verseket írni?
- ki ad reményt, ki változtatja meg a világot?
Krisztus, szerepvállalás, megváltódás
- külvilág megváltoztatása
sziklaàlágy hantú mező, termővé teszi a világot. Világot formál és teremt.
- ki rettenti s keselyűt? Ki száll szembe a halálla? Ki száll szembe a hatalommal?
- ki adja vissza a hitet és a humánumot?
- ki viszi át a szerelmet?
szerelem= minden emberi érték szimbóluma; jelképpé válik: minden pozitív érték jelképévé
A költő feladata: őrizni az értékeket és teremteni. Ez egy szinte lehetetlen szerepvállalás. Ezekkel akár a halál is legyőzhetővé válik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése