József Attila
Életrajza:
· 1905. ápr.11-én (Költészet napja), Bp.-en, Ferencvárosban született
· Édesanyja Pöcze Borbála, szerb-szlovén származású cselédlány
· Édesapja József Áron, szappangyárba dolgozott
· Apja Amerikába megy, de Romániába jut el.
· 3-an vannak testvérek: Etus, Attila, akik Öcsödre nevelőszülőkhöz kerültek és Jolán
· Öcsöd – Szabadszállás – Makó – Szeged – Bécs – Párizs – Bp. – Balatonszárszó
· Makai Ödön (Jolán férje) kezdi taníttatni, sok helyen, de leérettségizik
· 1919 őszén édesanyja meghal
· magyar-francia-filozófia szakos tanár akar lenni – Szegedi egyetem
· Tiszta szívvel c. verse miatt kicsapták a Szegedi egyetemről
· Bécs – Párizs – Bp.
· Szerelmei: 1922 Gebe Márta (Makói internátus lánya), Vágó Márta (egyetemi hallgató, a lány szülei 1 évre, tanulmányi útra küldik Angliába)(Klárisok), 1930-36 Szántó Judit (gondos szerető feleség), Kozmutza Flóra (pszichiáter, Illyés Gyula menyasszonya, majd felesége), Gyömrödi Edit (pszichiáter)
· 1937. Novemberében meghal
· Rajongott Adyért, Ismerte és verset írt Juhász Gyulához, Ismerte Babitsot, jóba volt Kosztolányival, Thomas Mannt fogadta Mo.-on
Kötetei:
1922. Szépség koldusa
1924. Nem én kiáltok
1929. Nincsen apám
Motívumok:
- Lét – nem lét kérdése (szegén ember versek)
Létértelmezés, népes téma: a társadalom kiszolgáltatottjai iránti érdeklődés, a velük
Való foglalkozás, jók és gonoszok harca
- hiányérzet (Tiszta szívvel)
- elrejtőzés (nem én kiáltok) jelentéktelen apróságnak tekinti magát és vágy a tisztaságra
Művész pályafutása az alábbiak szerint alakult:
· Népiességgel kezdi a pályafutását => a népiesség egyszerűsége és közérthetűsége hat rá először (egyszerű gondolatok, érzelmek és ilyen témák
· Aratás: egy életképszerű jelenet, a munkafolyamat, az emberi mozdulatok, a közérzet és az örömmel végzett munka
· Éhség: csak esznek, esznek, nem beszélnek, esznek
· 1924. Szép nyári este van
§ Keretes költemény
§ Plakát arc = semmit nem lehet leolvasni róla
§ A hallgató és a szemlélő látószögéből nézzük
§ Először egy mozgalmas városi kép (igék segítségével fejezi ki a mozgalmat)
§ Az uniformizáltságot láttatja meg
§ Zajos világ részleteit mondja el
§ Városi nyüzsgés, emberek: plakátarcúak, munkások, zsebtolvajok, parasztok
§ A szegénység, a falu, a falusi szokások megörökítése
§ Disszonancia van a képben (ellentmondás)
· A nyugatosokat próbálja utánozni (Kosztolányit, Babitsot) és újszerű hangon is megszólal, ami már avantgarde körébe sorolható
· Szegény ember versek: Szegény ember szeretője, Szegény ember balladája:
§ A világ van a szegény ember vállán…
§ Leegyszerűsített népi szemlélet
§ A hatalom és a kiszolgáltatott, a jók és gonoszok harca
· 1923 Megfáradt ember
§ Néhány fáradt paraszt megy hazafelé (fizikai fáradtság)
§ Utána már csak a költőről szól.(fekszik)
§ Lecsapódott benne a panasz
§ Szonettszerű szerkesztés szabad szerkesztési elv alapján (egy álomszerű állapotot mutat be, utána a lírai én állapotát rögzíti (2. vsz.))
§ Harmattá vált benne a gond és a teher
§ Se férfi, se gyerek, se magyar, se testvér, csak megfáradt ember, aki itt hever
§ Hiány, kiábrándulás, panasz, elmagányosodás van benne
§ Jellegzetes József Attilai motívum: a makro és a mikrovilág összetartozása
§ A vers értelmezésekor az alábbiakat kell megvizsgálni:
Ø Konkrét, elvont
Ø Idő és időtlenség
Ø Külső, belső összetartozás
Ø Mozgás, mozdulatlanság
Ø Idő, Tér összefüggés
Ø Érték és értékhiány
Ø Látszat és valóság
Ø Lét és nem lét
· Egyik alapmotívuma a hiányérzet:
§ Gyermekkort és szépségét
§ Apa és anya hiánya
§ Otthon hiánya
§ Szerelem, méltó társ hiánya
§ Konkrét megélhetési forrás hiánya
· Ringató
§ Vágy a szerelemre és annak elmúlása
§ A hangzást tartja fontosnak
· 1922-29
· 1924 Nem én kiáltok (kötet és vers)
§ Föld dübörög => fenyegetettség, megőrült a sátán
§ El akar rejtőzni, amikor meghallja
§ Lírai én, aki nevébe beszél a költő
§ avantgarde hatás: expresszionizmus (szabad képzett társítás), kozmikusszemlélet (világmindenséghez való tartozás)
§ A világmindenség, az elrejtőzés, valamifajta félelem és a feloldódás vágya, együtt jelenik meg a költeményben
· 1929. Nincsen apám c. kötet
· 1925. Tiszta szívvel
§ => e miatt kizárták az egyetemről, aki ilyen verset ír, arra nem bízhatják a jövő nemzedék nevelését => a költő életében sorsdöntő, a rossz értelmezés miatt
§ A tiszta szívvel kifejezés egyfajta erkölcsi érzékenységet, tisztaságot akar kifejezni
§ 1. vsz. hiányol a költő apját, anyját, istent, hazát, bölcsőt, szemfedőt, csókot, szeretőt.(Látszólag megtagadja ezeket)
§ 2. vsz. jelenlegi léthelyzete: éhezés, szegénység, kilátástalanság
§ 3. vsz. a lázadás értelmetlen dacba fordul át
§ Mindent nékülöz a költő, ami az emberi életnek nélkülözhetetlen kelléke
§ Hiányt panaszol el, ami az értelmetlen megtorlást kiváltja, a cinizmus, a dacolás
§ Formailag: az érzelmi erőteljességet a versnek a nyelvtani szerkesztés is elősegíti. A nincsen állítmány mellé kapcsolatos, egymás mellé rendelt kifejezések és nyelvtani elemek kapcsolódnak
§ Dalformájú, az is hangsúlyozza, hogy páros rímek vannak benne
· 1928. Klárisok
§ Szerelem témaköre (Vágó Márta)
§ Konkrét életélményből született (Klárisok = korall színű nyakék)
§ Szabad asszociáció
§ A népiesség és a szürrealizmus (tudatalatti megnyilvánulása)
§ Groteszk képben kapcsolja össze a látványt és a gondolatát (szép és a rút kapcsolódik itt össze)
§ A 2. asszociáció az 1.-nek szinte párhuzamos megfelelője (aranyöv – kenderkötél)
§ a 3. A láb, folyóvíz, jegenye
§ A vers valószínűleg nem boldog emberi kapcsolatot rögzít a szürrealizmus jegyében, nem jelenik meg a fej, csak a költő által elsőként megragadó öltözék testrészek
§ Valamiféle elmúlás (gyökerek)
· A megfáradt ember
§ Először fizikai fáradságot rögzít majd lelki fáradságot ír le
§ Nem érzi, hogy tartozna valahová, hiányérzet: önmagát nem tudta más mellé érezni, magány (társas)
· 1927-1928 Medáliák
§ A művészi én és a világ viszonya
§ Medália = emléktárgyat vagy fényképet rejtő tokocska
§ Medáliának annyi köze van a költeményhez, hogy a 23 éves költő emlékeit miniatűr képekben, versmedáliákban mondja el nekünk
§ 23 strófából áll, 23 király és 23 kölyök szerepel benne
§ Ezek versciklusokból állnak, ezek a ciklusok (11db) 2 darab strófából állnak kivéve az utolsót, ami 1 strófás
§ 4 ütemű felező tízesekből áll (magyaros versforma)
§ Költő a mondatok szerkesztésekor nem követi a minden napi logika szabályait, hanem gyakran távoli asszociáció
§ Költő a mesék, a mítoszok világába kalandozik az egyes ciklusokban
§ A lélek sejtelmes mélységeiről beszél
§ Egyes részekben Én és a világ viszonya jelenik meg, a reménytelenség az élet törékenysége a bizonytalanság érzése áthatja az egész verset
§ 2. és 9. ciklus beszél főként erről, a nyomor a társadalomban tapasztalható rossz, gonosz képei
§ 2. Fagy, dér, hideg tompa; tó = befagyott; természetnek van kiszolgáltatva az ember szegénysége
§ 9. Szegénység ; liliom a tisztaság, szűziesség jelképe; bab szegénység jelképe; nincs lakása, nincs ennivalója, kiszolgáltatott és szegény
§ 7. Ciklus meztéláb = szegénység, de nem pont ezt jelenti, hanem munkára utal
§ Útkeresés, bizakodás együttérzés motívuma 4. 6. 7. 10. Ciklusokban
§ 4. Pozitív gondolatok (életet visz a meredtségbe); gomb = összetartozás elválás motívuma; cselédlány akkor sír, ha szerelmi bánata van => költő szerelemre, szeretetre vágyik
§ A lírai én, átéli a kiszolgáltatottságot (2. lyukas nadrág, 9. Éhes vagyok) él benne vágy a szeretettre, a kiútkeresésre (4)
§ Számot vett a sorssal és a költői hivatással (3. 5. 6. 7. 8.)
§ 5. Szembenéz a halálla; jáspis = drágakő; számvetés a külső és belső világ, az álmok és a valóság asszociációs összekapcsolása van a versben
§ 11. Ciklus a királyoknak már leáldozóban van a gazdagságuk, de a kölykök előtt még az élet (sárgadinnye értékesebb) hold és a nap, az elmúlás, elfogyás jelképe (nap- új élt, derű).Saját korát szemléli visszafelé
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése